Optimalizujte s ENGINN EFFECT – část I.

AdjointOptimisationFoam v OpenFOAM v2012 pro externí aerodynamiku

V rámci testování poslední verze OpenFOAMu v2012, která byla vydána v roce 2020, jsme se mimo jiné zaměřili na možnost adjoint optimalizace. Rozhodli jsme se prověřit jeho možnosti, abychom i Vám mohli nabídnout efektivní optimalizaci. Jako testovací úlohu pro externí aerodynamiku jsme zvolili geometrii DriveAer s cílem optimalizovat tvar víka kufru.

Vyzkoušeli jsme dvě varianty:

  • jak jednokriteriální cílovou funkci – zvýšení přítlaku resp. minimalizaci vztlaku,
  • tak vícekriteriální cílovou funkci – minimalizace odporu i vztlaku. Pro vícekriteriální cílovou funkci jsme zvolili vyšší váhu (70 %) pro snížení odporu.

Výsledky:

  • Pro obě varianty byla napočtena úvodní varianta a osm optimalizačních smyček.
  • AdjointOptimisationFoam pro externí aerodynamiku zafungoval dle očekávání – tvar víka kufru se změnil směrem k tzv. duck-tail spoileru.
  • Výpočet na 40 CPU jádrech trval 16 hodin.
  • S nastavením a vyhodnocením úloha zabrala 3 pracovní dny.

Foto: Duck-tail spoiler (zdroj: https://www.jsai.com.au/product/subaru-brz-legsport-style-ducktail-spoiler)

COMING SOON:
AdjointOptimisationFoam v OpenFOAM v2012 pro interní aerodynamiku